
Jaksatko pitää huolta itsestäsi ja kodistasi?
Hyvinvointilähete on sote-ammattilaiselle keino ohjata asiakas esimerkiksi kulttuuri- ja liikuntapalveluihin. Hyvinvointilähete on tarkoitettu ihmisille, joilla on tarve tuelle tai palvelulle, jota hän ei voi itse tuottaa.
Hyvinvointilähete toimii sote-ammattilaiselle keinona ja välineenä ohjata asiakas hyvinvointia ja osallisuutta vahvistavaan toimintaan, kuten järjestöihin, seurakunnan toimintaan tai kulttuuri- ja liikuntapalveluihin.
Hyvinvointilähetteen tekijänä sinun ei tarvitse osata kertoa juurta jaksaen esimerkiksi kolmannen sektorin tai kansalaisopiston tarjonnasta. Tätä tarkastelua tekee linkkihenkilö asiakkaasi kanssa. Riittää, kun osaat kertoa asiakkaalle hyvinvointilähetteen perusperiaatteet ja sinulla on tunnukset, joilla pääset kirjautumaan eKollegaan lähetteen tekemiseksi.
Jos teet hyvinvointilähetteitä tai suunnittelet sellaisen tekemistä, seuraavasta ohjevideosta saat lisätietoa!
Tutustu lähetteen teon neljään vaiheeseen.
Jaksatko pitää huolta itsestäsi ja kodistasi?
Miten kodin ulkopuolisten asioiden hoitaminen sujuu?
Saatko nukuttua tarpeeksi? Entäs syöminen?
Onko sinulla harrastuksia tai tekemistä, josta nautit?
Kuuluuko liikunta sinun elämääsi? Käytätkö kulttuuripalveluja?
Onko elämässä tapahtunut suuria muutoksia viime aikoina?
Rentoudutko luonnossa? Onko sinulla lemmikkiä?
Onko sinulla läheisiä ihmisiä, joiden kanssa voit jutella?
Hyvinvointilähete tehdään ammattilaisten väliseen tiedonsiirtoon tarkoitetussa eKollega –palvelussa. Ammattilainen kirjautuu eKollgeaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla tai sote-toimikortilla.
Hyvinvointilähete on syntynyt Iso-Britanniassa, missä sitä on myös eniten tutkittu. Täältä löydät lisätietoa toimintamallin vaikuttavuudesta.
Mari Kaltemaa-Uurtamo Projektipäällikkö 040 624 8637 mari.kaltemaa.uurtamo@lapha.fi
Miia Palo Terveysjohtaja 040 653 2728 miia.palo@lapha.fi