Kohti hyvinvointia ja osallisuutta vahvistavaa toimintaa

Hyvinvointilähete on sote-ammattilaiselle keino ohjata asiakas esimerkiksi kulttuuri- ja liikuntapalveluihin. Hyvinvointilähete on tarkoitettu ihmisille, joilla on tarve tuelle tai palvelulle, jota hän ei voi itse tuottaa.

Kuka voi tehdä hyvinvointilähetteen ja missä tilanteissa?

Hyvinvointilähete toimii sote-ammattilaiselle keinona ja välineenä ohjata asiakas hyvinvointia ja osallisuutta vahvistavaan toimintaan, kuten järjestöihin, seurakunnan toimintaan tai kulttuuri- ja liikuntapalveluihin.

Mitä tietoa tulee osata kertoa lähetteestä?

Hyvinvointilähetteen tekijänä sinun ei tarvitse osata kertoa juurta jaksaen esimerkiksi kolmannen sektorin tai kansalaisopiston tarjonnasta. Tätä tarkastelua tekee linkkihenkilö asiakkaasi kanssa. Riittää, kun osaat kertoa asiakkaalle hyvinvointilähetteen perusperiaatteet ja sinulla on tunnukset, joilla pääset kirjautumaan eKollegaan lähetteen tekemiseksi.

Jos teet hyvinvointilähetteitä tai suunnittelet sellaisen tekemistä, seuraavasta ohjevideosta saat lisätietoa!

Avoinna oleva piirretty kirja kuvake

Tietoa lähetteen tekemisestä

Tutustu lähetteen teon neljään vaiheeseen.

Lue lisää

Kenelle voi tehdä hyvinvointilähetteen?

Asiakaalle/potilaalle, jolla on tarve tuelle tai palvelulle, jota et voi hänelle itse tuottaa. Ohessa keskustelun avauksia hyvinvointilähetteen tarpeen arviointiin.

Jaksatko pitää huolta itsestäsi ja kodistasi?

Miten kodin ulkopuolisten asioiden hoitaminen sujuu?

Saatko nukuttua tarpeeksi? Entäs syöminen?

Onko sinulla harrastuksia tai tekemistä, josta nautit?

Kuuluuko liikunta sinun elämääsi? Käytätkö kulttuuripalveluja?

Onko elämässä tapahtunut suuria muutoksia viime aikoina?

Rentoudutko luonnossa? Onko sinulla lemmikkiä?

Onko sinulla läheisiä ihmisiä, joiden kanssa voit jutella?

Hyvinvointilähetteen tekemisen vaiheet?

Tutustu hyvinvointilähetteen tekemisen neljään vaiheeseen. Lähetteen tekee aina perusterveydenhuollon lääkäri yhdessä asiakkaan kanssa.

  1. Hyvinvointilähetteen tekee perusterveydenhuollon lääkäri, hoitaja, palveluohjaaja tai sosiaalityöntekijä tai –ohjaaja.
  2. Hyvinvointilähete tehdään aina yhdessä asiakkaan/potilaan kanssa.
  3. Hyvinvointilähetteen puheeksiottamiseen on hyvä varata aikaa, koska asiakas tai potilas tarvitsee tietoa mistä hyvinvointilähetteessä on kyse, ennen kuin voi antaa suostumuksensa lähetteen tekemiseen.
  4. Voitte myös kutsua tapaamiseen mukaan kunnassa toimivan linkkihenkilön kertomaan mistä oikein on kyse. Hyvinvointilähete ohjautuu koordinoivalle linkkihenkilölle, joka valitsee asiakkaallesi sopivan linkkihenkilön.

Lähete tehdään eKollega–palvelussa

Hyvinvointilähete tehdään ammattilaisten väliseen tiedonsiirtoon tarkoitetussa eKollega –palvelussa. Ammattilainen kirjautuu eKollgeaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla tai sote-toimikortilla.

Linkki eKollega-palveluun

Tutkimuksia ja artikkeleita

Hyvinvointilähete on syntynyt Iso-Britanniassa, missä sitä on myös eniten tutkittu. Täältä löydät lisätietoa toimintamallin vaikuttavuudesta.

Lue lisää

Heräsikö kysyttävää hyvinvointilähetteestä?

Mari Kaltemaa-Uurtamo projektipäällikkö 040 624 8637 mari.kaltemaa.uurtamo@lapha.fi 

Vilma Sydänlammi aluekoordinaattori (itäisen ja pohjoisen Lapin lähipalvelualueet) 040 686 4054 vilma.sydanlammi@poske.fi

Elina Välimaa aluekoordinaattori (kaakkoisen ja lounaisen Lapin lähipalvelualueet) 040 652 9356 elina.valimaa@poske.fi